Monday 17 October 2011

CALL OF DUTY:MODERN WARFARE 2

call of duty:modern warfare 2 pc box art
Ulasan aku yg pertama dalam game tembak-tembak(1st person shooter).untuk pengetahuan korang semua ni la 1st time aku beli game original,bukan apa aku nak merasa mcm mana rasa main game ori dgn yg 'jacksparrow' punya version.Aku nak tengok mcm mana main game ni dalam environment multiplayer/online.sebab jacksparrow version tak boleh main la beb!nak cd-key ori la pulak.Call of Duty:Modern Warfare 2 (COD:MW2) dilancarkan pada tahun 2009.Game ni ada dalam platform Xbox360,PS3,dan PC.Tapi aku nak bagi ulasan untuk platform PC
Ok..game ni adalah lanjutan dari kisah Call of Duty 4:Modern Warfare yg keluar pada tahun 2007,jalan ceritanya,memang ada kena mengena sikit dengan siri yg sebelumnya.Jadi engkorang kena main yg siri sebelumnya kalau nak faham sikit jalan ceritnya.Tapi kalau tak main pun tak per.sebab korang tahu jgk nnt mcm mana ceritanya nanti.
Makarov ,fuh! memg jahat dia ni.

SINGLE PLAYER
Game ni best dari segi grafik,detail terperinci,,contohnya sampai jalan kat tepi tong sampah ada lalat terbang,korang tembak tembikai berkecai,ok gak ..pemandangan memang cantik,korang dibawak ke macam-macam tempat dlm dunia,dari pergunungan Tian Shan,Favela Brazil,Virgina US,lereng gunung2 kat Afghanistan,masuk dalam White House,dekat angkasalepas pun ada,masa ni korang jadi angkasawan..jalan cerita dia mcm korang tgk movie,,korang akan dapat 'feel' mcm mana rasanya jadi Komando British,askar US Ranger,jadi terorist(time ni kena menyiasat tentang Makarov)jadi secara tak lansung korang
kena ikut satu misi dgn dia ni la,jadi nak siasat punya pasal 'i follow' je la,,,
Aku main level ni tegak bulu roma...bayangkan sampai tahap mcm ni 'diorang'boleh buat game,,suka-suka tembak orang kat airport.ganas-ganas tapi korang boleh skip babak ni kalau tak nak main.tak perlu risau ending tak da kena mengena.Ni la satu-satunya game yg aku 1st time main boleh pulak tembak orang awam.kat sini aku nak nasihat sikit kalau ada budak kecik ke elok jgn bagi main la.tapi kalau korang guide ok.yang bestnya..part ending untuk serangan kat airport ni ada flick sikit,aku tak nak cerita tapi ianya merupakan satu kejutan bila sampai kat van ambulans tu..hehehe
Favela,Brazil.Masa ni misinya nak cari 'tokan' senjata haram
Titik tolak dari sinilah jalan cerita ni berkembang.dari satu level ke satu level.jalan cerita memang best..nanti korang pergi ke Favela,Brazil....macam kawasan setingan la...stage ni susah sikit sebab musuh datang tak tentu hala belakang,depan,atas atap rumah,tepi tepi semak,tingkap rumah,bumbung bangunan,baling bom pun ada,,oh ya jaga-jaga kadang2 masa ni Favelas(gelaran untuk penduduk tempatan) guna RPG.(pelancar roket)selamba diorang je guna...kat kawasan perumahan...aku mati banyak kali jugak masa kat sini.Dah menang stage ni lepas tu korang pegi kat US Virginia.Dan banyak lagi stage lepas nie...dan korang main dari satu karekter ke satu karekter bertukar-tukar lokasi.singleplayer memang best...
Plot cerita dalam game ni tak boring la..sama macam COD4 jalan cerita bagus...aku salute penulis game ni..dia buat karekter setiap seorang tu ada karisma masing masing..memang tak jemu la.singleplayer boleh kata keseluruhan memang ok.
AUDIO/VISUAL
Masa main pun tak sangkut sangkut pun..aku set resolusi tinggi pun ok(tapi biarlah kena dengan graphic kad pc korang)aku tak nampak lansung apa masalahnya buat masa ni.Secara jujurnya grafik COD4 ada beza la dgn COD:MW2 dia punya gambar cantik sikit.Sound dalam game ni gempak beb,korang pakai headphone masa main game ni memang tak ingat la,(Hans Zimmer komposer untuk lagu dlm game ni kalau korang nak tahu)..haha dengan bom meletopnya,bunyi senapang,suara orang menjerit la,fuh memang best...aku cadang korang main la singleplayer ulang-ulang banyak kali pun tak per.dah menang main lagi,,memang tak jemu.Dengan Intel yg bersepah-sepah kena cari setiap pelosok lokasi...(aku sampai hari ni tak complete lagi intel)memang aku cadang korang main singleplayer dulu lepas tu baru beralih ke multiplyer.
ONLINE MULTIPLAYER
Ok habis cerita bab singleplayer..masuk online multiplayer..konsep yg sama jg dengan COD4..ada experience..ada pengalaman baru boleh upgrade senjata...tapi beza sikit dari segi killstreak..sebab MW2 banyak kombinasi dan jenis killstreak..
Killstreak MW2,overpower sangat ke?25kills=nuke
Berbanding dengan COD 4,hanya ada 3 jenis shj..tapi dlm MW2 ada bnyk pilihan.tepuk dada tanya selera set shj apa yg mahu.Begitu juga dengan senjata.banyak senapang,shotgun,pistol,louncher yg boleh di cuba.perk pun banyak dengan sedikit penambahan.Perk ni kadang2 ada yg merepek repek Tuber(gelaran untuk orang yg suker guna pelancar roket yg melekat di senapang)boleh kata menjengkelkan.Disini pendapat aku la kan,terpulang la individu tu nak guna snepang apapun.ikut skil masing masing.Kalau itu dah tak boleh guna,macam mana yg suka guna sniper duduk setempat(camper),,jadi tak leh nak kata la kan.masing masing ada skill tersendiri.Kalau yang suka lari-lari tu macam mana pulak?..yg suka tikam-tikam..dari belakang tu .(rusher)tak pulak diorg komplain?hahaha lagi satu kelakar la kan..ada siap pegang pistol kiri,kanan di tangan sambil berlari..korang mesti pernah tgk kan?


Antara senjata yg terdapat dlm mw2
Kat sini aku nak bagi tahu kat korang suka main LAN,sememangnya kecewa,,tak mcm COD4,korang boleh main LAN,boleh main kat dedicated server..tapi MW2 huhuh menangis kuar air mata darah la jawapnya,aku kecewa jgk sebab macam mana la diorang boleh buat mcm ni punya style server,,,tak mcm game COD4  yg terdahulu..korang boleh main kat dedicated server main LAN,,tapi yg ni..IW net yg carikan match yg sesuai untuk korang..masalah la kalau kawasan tu kurang orang main MW2 kena la tunggu lama.lagi 'mangko' kalau bandwith masalah lagg la jawapnya,,nak lawan dengan orang lain tapi lagg,ping tinggi,kena tembak la jawabnya..aku pun tak faham kenapa la diorang tak leh fikir benda mcm ni.aku baca forum...boss diorang menegaskan cara ni lagi senang.tapi pada aku.. memang susah.Banyak isu timbul bila jadi macam ni.isu aimbot,orang main cheat(VAC..lansung tak dapat nak atasi masalah ni)Game best tapi online multipayer masalah sikit..Dah tu korang kena download Steam kalau nak main online.walaupun ada cara hacker nak main tapi itu la kan,,game mahal tapi maintenace utk baiki masalah  kurang dapat perhatian dari pihak IWnet.Game ni best kalau main single player tapi kalau multiplayer masalah sikit.susah nak main kalau interenet korang line cantik boleh la,ping pun cantik,,tak kisah.tapi setakat pakai tmnet 56 kb/s baik tak payah,kawan aku guna streamyx 512kbs pun ok,3 bar ping dapat,tak lagg sangat.Map untuk main multiplayer pun ada banyak(termasuk DLC package)tapi korang kena maambik masa untuk faham map,spot mana yg best untuk sniper,untuk letak bom,,aku memang suggest korang main map 'Rust' map kecik shj memang sesuai unutk beginnner.
Ok overall aku berpendapat game ni ok kalau nak main single player,jalan cerita menarik,karekter,skrip,sound,environment detail cukup bagus.tapi kalau multiplayer korang kecewa sikit sebab nak main multiplayer kena cari ramai member baru syok main ramai2.
 so berikut adalah statistik aku:-

ORIGINALITY:  5/5
AUDIO/GRAFIK: 5/5
KETAGIHAN: 5/5
MULTIPLAYER/ONLINE :4/5
KESELURUHAN: 5/5


No comments:

Post a Comment