Tuesday 18 October 2011

CALL OF DUTY:BLACK OPS

call of duty:black ops box art
Call Of Duty:Black Ops adalah franchise First person shooter Activision yg ke-7 dibuat dalam studio Treyarch dan di jual seluruh dunia pada 9 Nov 2009,merupakan sekuel ke-2 dari studio tersebut yg sebelum ini membuat call of duty : world at war.Black Ops,yg membawa erti 'operasi hitam' atau operasi yg dijalankan secara rahsia dan senyap-senyap.

Mengangkat tema dari perang dingin Amerika dan Soviet Union.Semestinya satu pengalaman peperangan yg menarik untuk di mainkan,disamping perang indochina Vietnam  dan Amerika tak ketinggalan juga.

CAMPAIGN/SINGLE PLAYER
Ianya bermula bila karekter utama Captain Alex Mason yg tiba- tiba shj duduk terikat di atas kerusi didalam satu bilik.Alex di soal siasat ketika berada didalam bilik tersebut tentang kejadian lampau yg dialaminnya,permulaan game ini sangat baik dimana setiap peringkat permainan akan di rungkai satu persatu di mana memori Alex Mason 'di flashback' semula.Bermula percubaan membunuh Fidel Castro di Cuba.
alex reloading pump gun look style arnie dlm terminator2
 Kemudian percubaan melepaskan diri bersama Viktor Reznov di penjara gelap  Vorkuta,aku rasa stage ni yg paling best sebab Viktor Reznov(di suarakan oleh Garry Oldman)  memang satu karekter yg berpengaruh di dalam game ini seterusnya merencanakan hidup Alex Mason yg keliru seta tidak keruan.Alex Mason berkenalan dengan Viktor Reznov di penjara Vorkuta dan merancangkan diri untuk melepaskan diri dari penjara tersebutAku rasa korang pun setuju kalau main stage ini yg terbaik dalam banyak misi-misi lain.Sebab macam nostalgik sikit,ada ala-ala macam movie Terminator 2 bila Arnold naik motor Harley kejar T2000,ye la mana taknya naik motor sambil tembak guna 'pump-gun'.memang best!
Jason Hudson muka macam Bruce Willis



Selepas terselamat dari penjara Vorkuta Alex kembali ke USA dan dia di letakan di bawah penjagaan Jason Hudson untuk menjalankan misi rahsia serta macam-macam agenda CIA untuk mensabotaj 1 misi yang di arahkan sendiri (Executive Order)Presiden Amerika pada masa itu, John F.Kennedy,dan Alex bersama pasukannya Bowman dan  Frank Woods terpaksa  menyelinap masuk ke fasiliti Boikanur Russia(Tapak pelancar roket).Tapi perancangan tak selalunya menjadi disebabkan  salah seorang member 'kantoi' Weaver ditangkap oleh Krevchenko..korang kena main stage ni hati-hati sikit sebab banyak intel(barang atau benda yg tersembunyi/tersorok)..kemudian korang perati kan satu peringkat tu dimana di mana aku tengok Alex guna 'kerambit'untuk kelar leher musuh.Ceh mcm tiru komando Malaysia lak ada kerambit,heheh..dalam peringkat ni juga buat pertama kali korang merasa mengunakan Crossbow(disertakan dgn Variable Zoom dan grenade)korang kena sniper dari satu tempat yg tinggi kemudian guna crossbow tu untuk cover unit/kawan korang yg kat di bawah sana.lepas tu Syok jgk peringkat ni masa time nak selamatkan Weaver guna zipline,banyak weapon dijumpai dalam stage ini.cthnya Ak47,mp5k,sniper rifle dragunov,pm63,c4 dan palign best valkyrie rocket semasa nak menembak jatuh rocket Soyuz-2 yg terlancar,,,boleh guide misil valkyrie tu yg tak tahan tu.
senjata yg terdapat dlm black ops

Selepas itu korang pergi Khe Sanh,South Vietnam.Kali ni team-up dengan MACV S.O.G macam komando US jgk la lebih kurang.Babak menarik dalam stage ni apabila selepas Frank Woods menerangkan rangkuman kerja yg di jalankan oleh MACV-S.O.G ,apabila jeep yg di naiki meletup kerana di bedil mortar oleh musuh.kena selamatkan diri ke bunker.Selaps itu banyak lagi misi yang korang kana tempuh,dan setiap misteri terungkai satu persatu,aku tak nak citer banyak-sangat nanti spoiler bila korang main,ada flick dan ada kejutan yang bakal korang alami jika sampai korang main sampai habis game ini.
OK bercakap tentang gameplay dalam game ni tak banyak yg berubah,seperti mana korang pernah main COD sebelum ni mcm tu jgk la dalam game ni..nama pun game tembak-tembak,,so tembak ajer la apa yg korang jumpa.Selain dari tu korang jugak ada merasa naik Heli guna louncher,mini gun untuk memusnahkan pengkalan musuh,fight dgn heli musuh..masa stage ni korang kena hati2 sikit aku banyak kali kantoi kena shot-down dengan heli musuh..anak haram sungguh kuat!!ok apapun storyline,plot,skrip,character dalam single player memang tip top,best.Dalam bab sound efek pulak dalam game niada kureng sikit,setakat bunyi meletop letop tu dah biasa cuma bunyi senapang dan beberapa senjata tu kureang sikit,,gambar/vdeo pulak memang best,video card(VGA) pc aku setting high memang tip top cantik terutama sekali kat stage hutan-hutan tropika asia tengara..memang klass!!banyak benda yg detail dan cantik..detail kontra cahaya,matahari memang realistik.ok habis bab single player dan gameplay.masuk bab multiplayer.

MULTIPLAYER
Ini yang penting aku nak bagitau korang tentang multiplayer...terus terang la ku bagitahu ini adalah multiplayer yg paling teruk,suck,bull **it,bodoh yg aku pernah main dalam siri-siri COD.kenapa?Berikut adalah beberapa faktor yg aku dapat huraikan..

Server
Aku rasa ni la yang paling spoil,paling bodoh,paling bangsat,paling celaka dari Activision/Treyarch sebab entah mcm mana la sistem diorang nie..sebab diorang kata nak bagi dedicated server untuk PC player dari SEA.tapi ketika blog aku tulis ni tak da sebiji pun..lain kali jangan berjanji kalau tak dapat di tunaikan,kesalahan 120% kepada GAMESERVER juga kerana gagal menyediakan server yg sesuai di region Asia Tengara..yang paling dekat hanya AUS,JAP tapi ping terlalu tinggi,lebih kurang 120~150 ping,|(itu kalau guna streamyx,tp guna unifi aku tak check)so sanggup ke korang nak main dengan player disana yg jauh lebih rendah pingnya,tak pasai kena tembak walaupun korang dah spot diorg dulu,ping tiinggi sangat memang bodoh la gameserver,aku tak cadangkan la korang main multiplayer..memang sakit hati.sini aku memang banyak kecewa la.COD sepatutnya game yang seronok bermain dengan kawan2,tambah pulak LAN  tak da, so memang bertambah kecewa la korang jawabnya.

Bug Issue
Berpuluh-puluh komen aku baca kat forum COD,semua menyatakan dan sependapat banyak bug issue yg tak terurus oleh Treyarch...bug issue memang lah isu yg biasa jika satu game tu dikeluarkan...tapi sejauh mana developer dapat update dan selalu mendengar masalah dari consumer itu lah terbaik aku rasa...ni tidak Pc player seperti tidak di endahkan contohnya isu 'stutter'(game menjadi tersekat-sekat ketika bermain)masalah ni bukan pada pc yg low spec tapi yang tinggi spec pun sama...masalahnya terjadinya bila time korang main multiplayer kalau single player tak pulak jadi..lepas tu game crash jgn ckp la,sekurang kurangnya mesti terjadi ketika bermain.boleh kata ni la game COD yg aku tengok banyak bug.Masalah bug kalau tak diuruskan dengan baik ianya merencatkan permainan..

Weapon/Sidearm
Kebanyakan senjata dalam cod/multiplayer tak realistik,termasuk la dari segi bunyi,ada kawan aku cakap satu senapang tu bunyi macam mercun papan ajer,adoi teruk sangat ke soundnya,aku pun tak tahu la nak cakap macam mana hahaha...sebab aku main aku dengar bunyi memang S*** pun.haha...bunyi M16 memang lawak..haha percayalah..kelakar pun ada.

Kemudian banyak la lagi masalahnya ketika korang main multiplayer ni.antarnya map DLC yg dikeluarkan berharga terlalu mahal(downloadable contend)dah tu lambat.sedangkan X-box,PS3 dah puas main baru pc punya nak dikeluarkan. Kalau ada org tanya kat aku cod:black ops ni best tak?aku jawab mcm ni.."single player ok tapi multiplayer suck,"di sini aku nak bagi pendapat sikit jika kalau nak main single player aku cadang korang download la kat torrent ke atau apa shj.Tp version kalau takat nak beli untuk main multiplayer jgn la meletakan harapan yg terlalui tinggi.Aku sungguh rasa sedih sebab game call of duty adalah game yg aku suka sejak dari keluaran pc dulu lg. Aku ingat inilah game 1st person shooter yg pertama terbaik pada mas tu,tp sejak Treyarch buat call of duty ianya telah mencacatkan legasi COD ni,mereka ni telah 'merogol' peminat COD yg otai2 dengan sistem yg ntah apa-apa ntah dan lebih teruk lagi harga jualan yg terlalu mahal disamping dengan permasalahan yg terlalu banyak membuatkan aku dah hilang minat kat COD dan infinity ward.aku pun heran la kenapa diorang tak hirau kat pc player sangat.Disamping tu korang jugak boleh customize karekter korang utk game ni,nak tmabah cat kat muka ke,nak pakai baju ghillie ke,tp secara overallnya x berubah mcm terdahulu,custimze senjata mcm biasa ada experince baru boleh dapat senjata lain itu shj.
 Secara kesimpulannya COD:black Ops adalah satu produk yg gagal,yang bangsat,yang teruk dari Treyarch ianya sungguh mengecewakan serta menjijikan untuk di mainkan,Teryarch telah memusnahkan harapan peminat COD seluruh dunia, sebab tak banyak perubahan dalam game COD:black ops multiplayer  gameplay kali ni mcm biasa juga ada Deathmatch,free for all,catch the flag,kemudian ada yg barunya cuma wager match,,korang dapat cod point dan spend kan point tu utk beli senjata..memang x banyak yg baru dalam multiplayernyer..ya mungkin korang tak bersetuju dgn aku,tp pada aku kalau korang tanya aku,"hei mcm mana COD:black ops ok tak?'aku jawab mcm ni je..kalau nak main single player ok tapi kalau ko nak main multiplayer baik main counterstrike.
So berikut adalah statistik aku tentang game ni


ORIGINALITY:  2/5
AUDIO/GRAFIK: 3/5
KETAGIHAN: 1/5
MULTIPLAYER/ONLINE :1/5
KESELURUHAN: 2/5

No comments:

Post a Comment